رد دادخواست ایالت تگزاس در سوپریم کورت ایالات متحده

— سوپریم کورت ایالات متحده امریکا، دادخواست ایالت تگزاس علیه نحوه برگزاری انتخابات در چهار ایالت دیگر را رد کرد. به این ترتیب تلاش‌های ترامپ برای به دیوان عالی کشیدن انتخابات نهایتا به جایی نرسید.

هفته گذشته، در اقدامی غریب، بدلیلی که توضیح خواهم داد، دادستان کل ایالت تگزاس شکایت به سوپریم کورت ایالات متحده برده و از این نهاد خواسته که مستقیما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دخالت، و آراء پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، و ویسکانسین را که به نفع جورج بایدن تمام شده، باطل کند.

آقای ترامپ هم چهارشنبه این موضوع را توییت کرده و آن را، نقل به مضمون، «اتفاقی بزرگ» نامیده.

سوپریم کورت ایالات متحده عموما به پرونده‌هایی که قبلا در دادگاه‌های پایین‌تر به رای رسیده، رسیدگی میکند ولی استثناهایی هم وجود دارد که در قانون اساسی ایالات متحده به آن اشاره شده است و مشمول صلاحیت ذاتی* دیوان عالی میشود. این حوزه، رسیدگی به پرونده‌های سفرا و نظایر آن را شامل میشود اما معمول ترین دعوی مشمول صلاحیت ذاتی به اختلافات بین ایالت‌ها مربوط میشود.

بنابراین تا اینجا موضوع عجیب نیست. وقتی دو ایالت اختلاف پیدا میکنند، سوپریم کورت میتواند به دعوی رسیدگی کند. اما در این پرونده، دادستان یک ایالت راجع به نحوه برگزاری انتخابات در چند ایالت دیگر به سوپریم کورت شکایت برده است. اکثر قضات سوپریم کورت این شکایت را ذیل اصل سوم قانون اساسی ایالات متحده نافذ ندانسته و آنطور که در اطلاعیه آمده، مابین دادخواهی دادستان این ایالت و نحوه برگزاری انتخابات در آن چند ایالت، نفع و ارتباط قضایی نیافته و به آن رسیدگی نخواهند کرد.

البته قاضی ساموئل آلیتو در بیانیه‌ای، که قاضی کلارنس توماس نیز با آن همراهی کرده، شکایت ایالت تگزاس را ذیل اصل سوم قانون اساسی مربوط دانسته و گفته است که سوپریم کورت نمیتواند به این شکایت رسیدگی نکند. ولی بلافاصله تاکید کرده است هیچ نظری راجع به کیفیت و وارد بودن یا نبودن شکایت ندارد. اضافه میکنم که اگر سوپریم کورت رسیدگی به این پرونده را می‌پذیرفت، به احتمال قریب به یقین به نفع تگزاس رای صادر نمیکرد. صرفا این پروسه مدتی زمان میبرد و در این زمان ماجرا کش پیدا میکرد و ممکن بود ترامپ این موضوع که «قضات سوپریم از نظر فنی خود را متعهد به رسیدگی به دعوای بین ایالت‌ها میدانند، حتی اگر شکایت وجهه و بنیان قانونی نداشته باشد» را مصادره به مطلوب به «باز بودن پرونده انتخابات در دادگاه عالی» میکرد و رسانه‌های پروگرسیو نیز موضوع را دستمایه حمله به دادگاه و طرفداری آن از ترامپ قرار میدادند. معتقدم که دادستان تکزاس روی همین حواشی حساب کرده بود وگرنه بهتر از ما میدانست که این شکایت به جایی نخواهد رسید.

بهرحال، برای اینکه پرونده‌ای در سوپریم کورت ایالات متحده مورد رسیدگی قرار بگیرد باید حداقل چهار قاضی از نه قاضی آن را بپذیرند تا آن پرونده Writ of Certiorari دریافت کند. لذا دو قاضی برای گرفتن ریت کافی نیست.

توضیح اینکه سالانه هفت-هشت هزار پرونده به سوپریم کورت مراجعه میکند و دادگاه نهایتا به صد تا صدوپنجاه پرونده رسیدگی میکند.

این تصمیم سوپریم کورت نه تنها نسخه ترامپ را پیچید و تکلیف انتخابات را معلوم کرد بلکه پایانی خواهد بود بر چهارسال داد و فغان و افسانه‌سرایی و اغراق پروگرسیوها راجع به اکثریت محافظه‌کار سوپریم کورت و موضع‌گیری، بالقوه جانبدارانه دیوان عالی به نفع ترامپ.

 

*Original Jurisdiction