توزیع واکسن کرونا نباید عادلانه باشد

— مترجم: رهام جابری

پروفسور تایلر کوئن، استاد اقتصاد دانشگاه جورج میسن، در یادداشتی در وبلاگ «مارجینال رولوشون»، به نحوه توزیع واکسن کرونا در آمریکا پرداخته است.

اولویت باید به روش هایی از توزیع داده شود که منجر به نجات جان افراد بیشتری شده و اقتصاد را سریع‌تر به وضع عادی بازگرداند.
با کشف واکسن کرونا که اثر گذاری مطلوبی در درمان این بیماری دارد، سوال ها در مورد نحوه ی توزیع این واکسن هنوز در جریان است و بحث های اخلاقی فراوانی در مورد آن می‌شود.
نتایج یک نظر سنجی بیان می‌دارد که واکسن اول باید در اختیار کادر درمان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قرار گیرد. اما بعد از این گروه‌ها باید سراغ چه کسانی رفت؟
اگر قرار باشد روشی در توزیع واکسن کرونا مؤثر واقع شود، آن روش نمی‌تواند عادلانه باشد.
کشوری را در نظر بگیرید که بیست هزار دوز واکسن در اختیار دارد با بیست هزار شهر و روستا.
آیا اگر به هر شهر و روستا یک دوز اختصاص دهیم، نتیجه ی مطلوب را در درمان بیماری خواهیم گرفت؟
پاسخ به وضوح منفی است.
توزیع این چنینی اثر گذاری را محدود می‌کند و از شدت بیماری در نقاط مختلف کم نمی‌کند.
ولی به جای آن فرض کنید شما یک ناحیه به خصوص را انتخاب می‌کنید و همه بیست هزار دوز واکسن را در آن ناحیه استفاده می‌کنید.
بدین ترتیب نه تنها بیست هزار نفر را به طور کامل ایمن کردید، بلکه شهرهای اطراف ناحیه‌ انتخابی هم در اثر این ایمن سازی در شرایط بهتری قرار می‌گیرند.
بچه ها به مدرسه برمی‌گردند و با خیال راحت از این که همه افراد حاضر در مدرسه واکسینه شده‌اند، سر کلاس می‌نشینند. رفته رفته تحرک، مهاجرت و سفر تسهیل می‌گردد که از مزایای اولیه توزیع متمرکز جغرافیاییست.
و بعد در مرحله دوم کسانی را که در شهر های اطراف با گروه اول واکسینه شده، بیشترین تعامل و رفت و آمد را دارند واکسینه می‌کنید. این فرایند منجر به وسیع شدن تدریجی دایره ایمنی شده و پایداری بیشتری ایجاد می‌کند.
هر چند بعید است که چنین روشی در آمریکا اجرا شود، چرا که قوانین ملی و ایالتی مانع از چنین روش توزیعی خواهند شد و سیاست‌مداران و ملاحظات حزبیشان ایجاب می‌کند که توزیع برابرِ آنی صورت گیرد. ولی باید بدانیم که توزیع متمرکز و منطقه به منطقه فرصت خوبی برای مطالعه نتایج به ما خواهد داد و در عمیق‌تر شدن تجربه برای توزیع واکسن موثرتر خواهد بود.
البته نباید فراموش کرد که توزیع متمرکز هم مشکلات خاص خودش را دارد. معطل شدن در صف دریافت واکسن و طولانی تر شدن پروسه‌ی دریافت واکسن اصلی‌ترین مشکلات این شیوه‌ است. ولی به نظر می‌رسد در مقام مقایسه، با توجه به استدلال‌هایی که شد روش توزیع متمرکز از روشی که سیاست‌گذاران بناست در پیش بگیرند، نتیجه‌ی بهتری در پی خواهد داشت.

برای مشاهده گزارش ویدیویی در وبسایت اکوایران، اینجا کلیک کنید.