تحقیق جدیدی بر تاثیرات افزایش حداقل دستمزد

— یادداشت سردبیر:

چند روز پیش تصویری کارتونی راجع به مغلطه حداقل دستمزد منتشر کردیم که مباحثی را بین خوانندگان برانگیخت. در بین گفتگوها یکی از خوانندگان ضمن طرح ادعای هیچ پیچی به مهره ما نمیخورد، و فروکاستن تمامی جوانب افزایش دستوری حداقل دستمزد به یک سناریوی پیشفرض، پای هایک و دیگران را به بحث باز کرده بودند.

از قضا شاهد از غیب رسید و به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، دانلد بودرو، استاد برجسته اقتصاد، رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه جورج میسون (که پایتخت آکادمیک اقتصاد اتریشی دنیا باشد)، نویسنده کتاب «اِسنشال هایک» و نویسنده وبلاگ پرطرفدار اقتصادی «کافه هایک»، متن زیر را بدرقه همان تصویر کارتونی منتشر کرد:

حداقل دستمزد


رابرت مورفی، چارلز لامم، و هیو مک‌اینتایر، در این تحقیق فوق‌العاده از انستیتو فریزر به بررسی تاثیرات حداقل دستمزد بخصوص در کانادا پرداخته‌اند. آنچه خواهد آمد بخشی از خلاصه گزارش است:

مطالعات میدانی مفصلی راجع به تاثیر [سیاست‌های] حداقل دستمزد انجام شده. تحقیقات کانادایی عموما از کیفیت بالاتری نسبت به تحقیقات مشابه امریکایی برخوردارند از جمله اینکه تنوع بیشتری بین میزان حداقل دستمزد ایالت‌های مختلف کانادا وجود دارد. تحقیقات موجود حاکی از آن است که افزایش ۱۰ درصدی حداقل دستمزد، نرخ اشتغال به کار نوجوانان و جوانان (سنین ۱۵ تا ۲۴ سال) را بترتیب ۳ درصد و ۶ درصد کاهش می‌دهد.

افزایش حداقل دستمزد با سخت‌تر کردن شرایط ورود به بازار کار برای افراد کم‌مهارتِ جویای مشاغل ورودی، می‌تواند مانع رشد منابع انسانی شده و در بلندمدت به ظرفیت‌های افرادی که قرار است به آن‌ها از این طریق کمک شود، آسیب برساند.

حقیقتا یافته‌های محققان کانادایی حاکی از آن است که افزایش حداقل دستمزد هیچ تاثیر آماری قابل توجهی بر فقر نداشته و در مواردی حتی آن را افزایش می‌دهد.


این هم ویدئوی کوتاهی که بدرقه این تحقیق شده.

ممنون از دوست بسیار عزیز و فهیم‌ام بخاطر فرستادن این تصویر کارتونی که بخوبی عصاره حداقل دستمزد و مغلطه پیرامونش را نشان می‌دهد.

حداقل دستمزد سیاست کارتونی‌ایست که به مذاق یک ذهن اقتصادی نابالغ خوش می‌آید (و البته سودجویانی که از آن اذهان اقتصادی نابالغ نان می‌خورند.)